Een nieuw college in Uden: wel of geen kansen voor de SP

17 april 2004

Een nieuw college in Uden: wel of geen kansen voor de SP

Gevallen wethouders willen doorgaan met huidige koers

Drie van de vier wethouders in het college van Burgemeester en Wethouders van Uden zijn opgestapt. De coalitie Jong Uden en CDA vindt de samenwerking te labiel en is het vertrouwen in de VVD kwijt. Met een interpellatie gooide de VVD zelf de knuppel in het hoenderhok. Jong Uden en het CDA legden dat uit als een motie van wantrouwen richting coalitie en college. De twee fracties besloten daarop de samenwerking met de VVD te beëindigen waardoor de coalitie ten val kwam. Bij het vormen van een nieuwe coalitie zou de SP een partner kunnen zijn. Wat te doen?

De val van de huidige coalitie kent véél gevolgen voor Uden. Over één maand zit Uden zonder een college van B & W, mits een lijmpoging slaagt of er een nieuwe coalitie gevormd kan worden. Een lijmpoging is echter onwaarschijnlijk; VVD heeft met de interpellatie - het ondervragen of vragen om opheldering, immers te kennen gegeven politiek geen vertrouwen te hebben in de verantwoordelijke wethouder Nota - lees haar coalitiepartner. Dat het overigens niet de eerste keer is dat VVD de coalitie laat vallen, geeft nog maar weinig vertrouwen voor de toekomst. Ook in 1997 - de toenmalige coalitie CDA, VVD en PvdA - verbruide de VVD het in de ogen van CDA en PvdA met de discussie over de samenvoeging Uden-Veghel.

De poging om een nieuwe coalitie te vormen, is dan ook een logisch gevolg. In aanmerking daarvoor komt onder andere SP. Dat de SP - met vier zetels in de raad en bestuurlijke ervaring binnen de vorige coalitie - een serieuze partner is, staat daarbuiten; het huidige beleid, de 'koers', wijkt namelijk in hoge mate af van haar eigen visie op de toekomst aangaande een solidair en sociaal Uden.

Raadslid S. Zeegers: 'Ik heb inmiddels van de drie wethouders horen zeggen dat de uitgezette koers hen 'heilig' is. Die koers onderschrijven wij niet als SP. Dus zouden wij nooit zomaar aan kunnen schuiven. Wij zijn niet tevreden over het beleid zoals dat nu uitgevoerd wordt. De kans is groot dat nu een nieuwe coalitie gevormd moet worden omdat herstel van het vertrouwen tussen deze fracties geen optie lijkt. Als SP hebben we eerder laten zien dat we een betrouwbare partner zijn. Toen de SP in het college zat tussen 1998 en 2002 deden zulke toestanden zich niet voor. Maar als wij nu mee zouden gaan doen, moet er inhoudelijk wel heel veel veranderen. Het perspectief lijkt mij bij het huidige koersbeleid dan ook ver te zoeken,' aldus Zeegers in een eerste reactie.

Een definitieve inname van onze standpunten is aankomende week te verwachten na de bestuursvergadering van de SP. Op dinsdag is er een oriënterend gesprek met CDA en Jong Uden. Via deze website houdt de SP u op de hoogte.