Bomen 'in' uit het bos: maatregelen maken zorg alleen maar duurder

25 april 2004

Bomen 'in' uit het bos: maatregelen maken zorg alleen maar duurder

'Bezuinigen in de zorgsector is niets anders dan het verleggen van de rekening naar langdurig zieken en gehandicapten', bekrachtigde Agnes Kant haar kritiek op het huidige gezondheidsbeleid. Het was namelijk 'De Zorg' die het belangrijkste deel uitmaakte van het politiek-cultureel café dat op zondag 25 april gehouden werd. Een luchtig initiatief van de SP met een ernstige ondertoon, dat onder andere mocht rekenen op de medewerking van het SP Tweede-Kamer-lid.

Dat de huidige maatregelen 'De Zorg' alleen maar duurder maken, werd niet bestreden. De voorstanders van het huidige beleid schitterden door afwezigheid. 'Het is net als in de Tweede Kamer,' memoreerde Agnes. 'Men wil niet weten wat de gevolgen zijn.'

Spaar nu, rol later'Spaar nu, rol later,' was de pakkende conclusie van Leo Steenbakkers. Hij leidde - in zijn rol als minister - de middag in onder het motto Bomen 'in' uit het bos, waarbij de zorg centraal stond. Een serieus onderwerp weergegeven met de nodige satire, zonder afbreuk te doen aan de ernst van de situatie.

Het panel, bestaande uit Jopie Verhoeven, Agnes Kant en Erik Valstar geven een heldere uiteenzetting over de gevolegen van het huidige beleid'De zorg gaat keihard achteruit en dreigt - juist de mensen die deze zo hard nodig hebben, in een positie te brengendie binnen een solidair en sociaal klimaat niet meer te verantwoorden is,' aldus het panel.Jopie Verhoeven, belangenbehartigster en lid van het RPCP (patiëntenvereniging) alsmede Agnes Kant, en Erik Valstar - directeur verpleging en verzorging Thuiszorg, luisterden betrokken naar het relaas van de diverse sprekers. Zij kennen de belevenissen van deze mensen inmiddels; hun verhalen zijn zeker niet uniek. Een ieder van hen heeft inmiddels wel een 'zwartboek' aangelegd waarin gelijke schrijnende situaties zijn vastgelegd.

Duo Heesters & De LaatHet is duo Heesters & De Laat dat op ludieke en cabareteske wijze 'pijnlijk' nauwkeurig de vinger op de gevoelige plek weet te leggen. De 'Mantelzorg' wordt breed uitgemeten vanuit een diversiteit aan zienswijzen, maar bovenal vanuit een tweetal gezusters die staan voor de zorg van hun moeder die de professionele zorg niet meer betalen kan. Het duo weet het op juiste wijze te treffen: de realiteit is onontkoombaar en vereist actie, relativeer, want anders ga je zelf van het padje.

Puur - Udense muziekgroepKan het ook anders, is één van de vragen vanuit de bezoekers. Zeker, beantwoordt Agnes: 'Laat de overbodige bureaucratie vervallen en laat mensen weer dat doen waar ze goed in zijn, namelijk zorg verlenen. De huidige maatregelen maken zorg namelijk alleen maar duurder. Niet alleen op korte, maar zeker op lange termijn; en op dat laatste zit niemand te wachten.'

Met dank aan de Udense muziekgroep PuuR voor hun prima muzikale omlijsting en Hans de Jager voor zijn soms prikkelende presentatie.