SP dient motie van afkeuring in omtrent onduidelijkheid achterstallig onderhoud nieuwe brandweerkazerne

6 februari 2004

Sinds jaar en dag kent Uden een prima functionerende en enthousiaste Udense vrijwillige brandweer. Deze brandweer is gevestigd aan de Leeuweriksweg en is daarmee de buurman van het politiebureau. De 'regionale' brandweer was gevestigd aan de Loopkantstraat, maar is inmiddels verhuisd naar 's-Hertogenbosch. Een mooie kans dus om de Udense brandweer te verhuizen naar de Loopkantstraat. De aankoopsom van maar liefst € 1.150.000 is tot daaraan toe als het gaat om het algemeen belang. Dat de extra kosten voor vernieuwing € 728.000 deels noodzakelijk zijn om achterstallig onderhoud te plegen, schoot de SP in het verkeerde keelgat. Dat had immers moeten leiden tot benedenwaartse bijstelling van de aankoopprijs. Burgemeester Vos kwam daarmee onder vuur te liggen; hij heeft immers nooit gesproken over dat achterstallig onderhoud.

Omdat de regionale brandweer is verhuisd naar 's-Hertogenbosch en de huidige locatie van de vrijwillige brandweer in verband met aanrij- en uitruktijden niet meer erg optimaal was, werd in deze situatie een mooie kans gezien om de Udense brandweer te verhuizen naar de Loopkantstraat. Bovendien had dit het bijkomend voordeel van een betere opslagmogelijkheid van depotmaterieel van de regionale brandweer. Kortom, een prima gelegenheid om de beide korpsen haar taken ook in de toekomst naar behoren te laten uitvoeren. Aankoop van het pand aan de Loopkantstraat leek dan ook een reële optie.

Het nieuwe -bestaande- brandweerpandZo gezegd zo gedaan, en in september 2003 besloot de Udense gemeenteraad het pand daadwerkelijk aan te kopen. Wel was er een probleempje met de prijs, € 1.150.000 werd namelijk als erg fors bevonden. In het licht van het grotere belang ging de meerderheid van de raad echter akkoord. Over de kosten van het gebruiksklaar maken van het gebouw, waarvoor € 728.000 inclusief BTW extra werd gevraagd, wilde de raad nog graag een apart besluit nemen. Dit bedrag leek namelijk wel wat hoog voor een gebouw dat altijd al als brandweerkazerne was gebruikt.

In de aanloop naar de raadsvergadering van januari kwam de aap uit de bekende mouw; het bedrag bleek niet alleen nodig te zijn voor aanpassing en vernieuwing, maar ook voor achterstallig onderhoud! Had achterstallig onderhoud dan niet tot een benedenwaartse bijstelling van de aankoopprijs moeten leiden, vroeg de SP zich af.

Onduidelijk bleef dan ook het antwoord op de vraag of de burgemeester, als verantwoordelijk bestuurder, wel duidelijk genoeg geweest was over de vraag waar het extra geld precies voor nodig was.De Raad was in meerderheid namelijk van mening dat hij slechts gesproken had over vernieuwing en aanpassing, en niet over achterstallig onderhoud. Een motie van de SP om over het gedraai van de burgemeester haar afkeuring uit te spreken, werd alleen door de oppositie gesteund. Wel wordt er nader onderzoek gepleegd naar de daadwerkelijke verhouding in achterstallig onderhoud en vernieuwing/aanpassing. Wordt vervolgd!