Rood tegen woningnood - Jongeren staan letterlijk en figuurlijk in de kou

22 december 2003

Rood tegen woningnood - Jongeren staan letterlijk en figuurlijk in de kou

Onder het motto: 'Wij zijn boos en vieren kerstmis in een doos,' waren het de SP-jongeren van de afdeling Rood, die op ludieke wijze de aandacht wensten te vestigen op de woningnood in de gemeente Uden. Met ruim 5700 woningzoekenden en een wachttijd van gemiddeld 5 jaar dreigen zij immers de dupe te worden van een stagnerend woningbeleid. De weersomstandigheden deden daar nog eens een schepje bovenop. 'We staan figuurlijk en letterlijk in de kou,' onderschreven zij hun actie.

Ook al is het ludiek bedoeld, het doet niets af aan de ernst van de situatie. En hoewel strijdvaardig, de afdeling Rood van de SP Uden heeft het koud, de symbolische doos om in te wonen en de thermoskannen met koffie en thee ten spijt.

SP Rood tegen woningnoodNavraag bij de Stichting Volkshuisvesting Uden onderschrijft het probleem; eind augustus stonden er 5790 mensen ingeschreven als woningzoekende. 'Daarvan zijn er 764 onder de 23 jaar,' aldus de afdeling voorlichting van de SVU. Nog hoger ligt het aantal als het gaat om de jonge volwassenen tot 30 jaar. Maar liefst 1530 van hen zijn op zoek naar woonruimte. Kortom: er zijn veel te weinig betaalbare huur- en koopwoningen. In het laatste geval stagneert immers ook de doorstroming.

De SP-jongeren in Uden kunnen best begrip opbrengen voor de situatie waarin de SVU zich bevindt, zij worden namelijk gek van alle telefoontjes en bezoeken van woningzoekenden. 'Het is echter een situatie die ze voor een deel aan zichzelf hebben te wijten. Meer openheid in het toewijzingsbeleid, zou daarin al een groot deel aan scepsis tegenover dat beleid kunnen wegnemen,' aldus de actievoerders.

SP Rood tegen woningnood,De uiteindelijke oplossing ligt echter bij de gemeente,' zo stellen de SP-jongeren; het goedkoper aanbieden van grond aan de SVU, versnelde procedures om te bouwen, en meer sociale woningbouw, kan op termijn al snel bijdragen aan een deel van de oplossing.

De afdeling Rood van de SP-Uden zal het in elk geval niet bij deze actie laten; we houden jullie op de hoogte.