Subsidie kleinschalige cultuurprojecten op een hellend vlak

17 november 2003

Subsidie kleinschalige cultuurprojecten op een hellend vlak

Ondanks de eerdere belofte van het college om kleinschalige cultuurinitiatieven te blijven steunen, een afspraak die notabene is vastgelegd in de onlangs bepaalde cultuurnota, wenste hetzelfde college deze subsidies tijdens de begrotingsbehandeling resoluut te schrappen. Waar Markant mag rekenen op een extra ondersteuning van € 150.000, dreigen de meer bescheiden initiatieven - Theaterspoor vraagt € 8000 voor het komende jaar- het onderspit te delven. De SP-fractie, in samenwerking met het PvdA, gaf flink tegengas. CDA en Leefbaar Uden ondersteunden het voorstel van de SP om de aanvraag alsnog te honoreren. Theaterspoor is -in ieder geval voorlopig- gered.

Als het aan dit college had gelegen, zou al het beschikbare geld voor cultuur in het komende jaar worden opgeslokt door Markant, dat maar liefst op € 150.000 ondersteuning mag rekenen. Het College besloot daarop enkele kleinschalige en veel minder kostbare cultuurinitiatieven te schrappen, ondanks eerdere beloften deze wél te steunen. Samen met de PvdA stelde de SP voor om in ieder geval Theaterspoor wél een kleine subsidie te geven.

Theaterspoor in actieTheaterspoor organiseert onder andere toneel voor kinderen in de wijken en voor onze medemensen met specifieke mogelijkheden. In haar éénjarig bestaan heeft theaterspoor honderden bezoekers te gast gehad om laagdrempelig en betaalbaar kennis te maken met theater. Maar omdat de provinciale steun stopt, vroeg Theaterspoor een klein subsidiebedrag van de gemeente. Let wel: het gaat hier om € 8000 Een bedrag dat volgens de SP in geen enkele verhouding staat tot de alom opslokkende bedragen die Markant elk jaar weer weet te verwerven. Ondanks beloften van wethouder Bakermans werd de subsidie geschrapt. Dankzij het voorstel van SP en PvdA, en de steun van het CDA en Leefbaar Uden kwam er alsnog wat geld op tafel! Theaterspoor is -voorlopig althans- gered.

Ook het geplande 'Festival van de Verwondering' dreigde te sneuvelen. Dit initiatief van een groep cultuurenthousiasten zal in 2004 plaatsvinden. In het Bevrijdingspark krijgt daarmee iedereen de kans om kennis te maken met een grote variatie aan cultuuruitingen. Zo'n festival past uitstekend in de doelstellingen van het pas vastgestelde cultuurbeleid. Daarom was het buitengewoon cynisch dat ook voor dit initiatief geen geld zou zijn. De SP deed het voorstel nog eens met de organiserende Stichting Stimulus te gaan praten, om zo vast te stellen welk geld er éénmalig nodig is om het festival door te laten gaan. Tot opluchting van de aanwezige organisatoren ging de hele raad akkoord met het SP-voorstel.