SP succesvol tijdens begrotingsbehandeling

17 november 2003

SP succesvol tijdens begrotingsbehandeling

Hoewel de begroting weinig goeds beloofde, heeft de SP-fractie er toch het nodige uit kunnen slepen. De SP kwam met een groot aantal voorstellen, waarvan een deel door een meerderheid van de gemeenteraad werd overgenomen. Zo was er heel wat te doen inzake de 'tunnel' bij Ben van Dijk, maar ook de sociale woningbouw, cultuur en de raadsvergoedingen hadden de nodige aandacht van de SP-fractie. Echt tevreden is de fractie nog lang niet: ,,Er blijft nog heel wat te doen," verklaarde voorzitter Ton Emonds na afloop van de begrotingsbehandeling.

Komen er wel of geen tunnels bij de kruising 'Ben van Dijk' was ongetwijfeld het meest omstreden onderwerp bij de begrotingsbehandeling. Tot twee keer toe hadden B&W het gepresteerd om de raad voor te stellen géén tunnels aan te leggen. En tot twee keer toe kwamen wijkbewoners massaal in actie. En met succes! Want de partijen die in het verleden tunnels hadden beloofd bleven - op Leefbaar Uden na - consequent. Jong Uden bleef ook consequent: ze noemden de tunnels luxe, waarmee ze duidelijk maakten de verkeersonveilige situatie schromelijk te onderschatten! CDA, VVD, SP en PvdA hadden ieder een eigen voorstel om tunnels aan te leggen. In de discussie die volgde werden de voorstellen 'samengesmolten' tot één voorstel: de aanleg van een zogenaamde berenkuil (twee tunnels onder de toekomstige rotonde). De massaal aanwezige wijkbewoners konden tevreden naar huis: een meerderheid kwam zijn beloften na door voor de tweede keer het College te corrigeren: toch tunnels.

Solidariteitsfonds sociale woningbouw

Nieuwbouwwoningen zijn duur en daarmee veel te duur voor jonge starters of ouderen die een geschiktere woning zoeken. Voor een deel wordt die hoge prijs veroorzaakt door de gestegen grondprijzen voor woningbouw, waardoor het niet goed mogelijk is goedkoop een woning op te leveren met een redelijke huur of een haalbare koopsom. De hoge grondprijs is een gevolg van de liberalisering van de woningmarkt projectontwikkelaars zien de woningbouw als winstbron en drijven daarmee óók de grondprijzen flink op. Gemeenten, ook Uden, betalen noodgedwongen soms veel te hogen prijzen voor oorspronkelijke landbouwgrond die in handen van ontwikkelaars en beleggers is gevallen. Om in de toekomst toch sociale woningbouw mogelijk te maken deed de SP het voorstel een 'solidariteitsfonds sociale woningbouw' in het leven te roepen. Van elke verkochte vierkante meter bouwgrond gaat € 5 naar het nieuwe fonds. Daarmee kan de grondprijs een sociale huur- of koopwoning fors lager worden, zodat de aanvangshuren of de koopsom ook laag kunnen zijn. Natuurlijk moeten die woningen dan wel toegewezen worden aan de mensen die ervoor in aanmerking komen. En moet zeker voorkomen worden dat speculanten er leuke winsten mee maken! Voor het instellen van het solidariteitsfonds sociale woningbouw kreeg de SP de steun van PvdA en CDA. Vooral de VVD en Leefbaar Uden waren fel tegen! Blijkbaar willen die dat alleen mensen met een dikke portemonnee nog in aanmerking komen voor nieuwbouw.

Cultuur

Al het beschikbare geld voor cultuur werd - zeer tegen de zin van de SP - opgeslokt door Markant, dat maar liefst € 150.000 extra krijgt.Het College besloot daarop enkele kleinschalige en veel minder kostbare cultuurinitiatieven te schrappen, ondanks eerdere beloften deze wél te steunen.

TheaternieuwsSamen met de PvdA stelde de SP voor om in ieder geval Theaterspoor wél een kleine subsidie te geven. Theaterspoor organiseert toneel voor kinderen in de wijken. In haar éénjarig bestaan heeft theaterspoor honderden kinderen te gast gehad om laagdrempelig en betaalbaar kennis te maken met theater. Maar omdat de provinciale steun stopt, vroeg Theaterspoor een klein subsidiebedrag van de gemeente. Ondanks beloften van wethouder Bakermans werd de subsidie geschrapt. Maar dankzij het voorstel van SP en PvdA en de steun van het CDA en Leefbaar Uden kwam er toch geld op tafel!
Foto: Theaterspoor organiseerde onlangs nog een speciale toneelvoorsteling van 'De Lachende Zon' voor onze medemens met specifieke mogelijkheden.

Ook het geplande 'Festival van de Verwondering' dreigde te sneuvelen. Dit initiatief van een groep cultuurenthousiasten zal in 2004 plaatsvinden. In het Bevrijdingspark krijgt daarmee iedereen de kans om kennis te maken met een grote variatie aan cultuuruitingen. Zo'n festival past uitstekend in de doelstellingen van het pas vastgestelde cultuurbeleid. Daarom was het buitengewoon cynisch dat ook voor dit initiatief geen geld zou zijn. De SP deed het voorstel nog eens met de organiserende Stichting Stimulus te gaan praten, om zo vast te stellen welk geld er éénmalig nodig is om het festival door te laten gaan. Tot opluchting van de aanwezige organisatoren ging de hele raad akkoord met het SP-voorstel.

'Omgekeerde' motie over raadsvergoedingen

Al jaren vecht de SP consequent voor lage raads- en wethoudervergoedingen. Zeker in een tijd waarin iedereen 'de broekriem moet aanhalen' geeft het geen pas dat raadsleden en wethouders de maximale vergoedingen regelen voor zichzelf. Is dat de 'eigen verantwoordelijkheid' waar balkenende het steeds over heeft?

Omdat pogingen in het verleden steevast op niets uitliepen, diende de SP een 'ongekeerde' motie in. Daarin besluit de raad vast te houden aan de maximale greep uit de gemeenschapskas. Fractievoorzitter Ton Emonds hield de raadsleden voor, dat ze in de luxe positie zitten dat ze zelf hun vergoedingen kunnen vaststellen, dit in tegenstelling tot mensen met een uitkering of gewone werknemers. Toen de motie is stemming kwam was een dikke meerderheid vóór het doorgaan met dit 'graaigedrag'. Schaamteloos, maar wel overduidelijk. Het zal ook duidelijk zijn dat de SP (en nu ook de PvdA) tégen deze voortdurende greep uit de gemeenschapskas stemden.

Nog veel te doen

Al met al kan de SP-fractie terugkijken op een geslaagd begrotingsdebat. Maar helemaal tevreden kunnen we niet zijn. Vooral de korting op het minimabeleid vinden we - ondanks vage beloften van wethouder van Loon - een zeer slechte zaak. Daar blijven we de komende tijd dus voor knokken!

VVD verdeeld

Een pikant detail tot slot is het volgende: de VVD maakt deel uit van de coalitie en had desondanks erg veel kritiek op de begroting van hun eigen College. VVD-er Peerenboom vond het beleid allemaal maar 'veel te links'. Zou hij doelen op de successen van de SP? Het ging zelfs zover dat twee van de vier VVD-ers tégen de begroting stemden. Opmerkelijk, want dit zou weleens kunnen duiden op de eerste scheuren in de coalitie van CDA, Jong Uden en VVD...