SP-fractie Uden pleit voor bouwbarometer

5 november 2003

SP-fractie Uden pleit voor bouwbarometer

SP maakt zelf bouwbarometer

Plannen, tijdbalken, notities, schetsen en nog veel meer papier over de woningbouw stuurde het College het afgelopen half jaar op de gemeenteraad af. Maar -zo betoogde de SP-fractie - in al die plannen en papier kun je niet wonen. Daarvoor heb je simpelweg bouwactiviteit nodig. En dus stelde de SP een tijd terug voor om in de commissievergadering niet langer dikke stapels informatie over 'de toekomstplannen' te krijgen, maar concrete informatie over de daadwerkelijk opgeleverde woningen. En liever niet op papier maar in een zogenaamde 'bouwbarometer', zodat iedereen die het gemeentehuis bezoekt, daadwerkelijk kan controleren hoeveel huizen er nu gebouwd zijn.

800 Woningen erbij tussen 2002 en 2006. Dat beloofde de CDA-VVD-Jong Uden-coalitie bij hun aantreden in april vorig jaar. Anderhalf jaar later zijn er 35 daadwerkelijk geregistreerd bij het CBS. In de vorige periode (tussen 1998 en 2002) registreerde het CBS 768 nieuwe woningen in Uden. Wil het huidig college dat getal nog halen, dan moeten ze heel snel worden. Nog niet eerder is de woningnood in Uden zó hoog geweest met meer dan 5000 woningzoekenden en een wachttijd van 5 jaar of meer.

Op het voorstel van SP-fractievoorzitter Ton Emonds om zo'n bouwbarometer in de publiekshal te zetten, reageerde het college afgelopen mei erg lauw. "We nemen het mee" en "We zullen er eens over denken", waren de dooddoeners van dat moment. Toen er in september nog niets van te zien was, besloot de SP zélf een bouwbarometer te maken en die aan te bieden aan wethouder Nota. Enkele handige vrijwilligers gingen aan de slag met hout, verf, doorzichtige slang en kanariezand en bouwden een prachtige bouwbarometer, waarop één kolom voor de vorige periode en één kolom voor de huidige. Met zand valt de barometer bij elke opgeleverde woning eenvoudig aan te vullen.

Wethouder Nota geconfronteerd met de bouwbarometerDinsdag 14 oktober was het zover en kondigde Ton Emonds een 'belangrijk en zwaar ingekomen stuk' aan in de commissievergadering. Meteen daarna sjouwden SP-ers de manshoge en knalrode bouwbarometer naar binnen om hem bij Nota op de tafel te zetten. Emonds deed er het voorstel bij om voortaan iedere commissievergadering de barometer aan te vullen met de nieuw opgeleverde woningen, zodat de commissie niet langer hoeft te luisteren naar 'van plan-huizen', maar kan controleren wat er van al die plannen terechtkomt.
Foto: Wethouder Nota geconfronteerd met de bouwbarometer

De reacties van de andere partijen waren - na enige indrukwekkende stilte - erg verschillend. PvdA en CDA waardeerden de bouwbarometer, maar de VVD begon bij monde van Peerenboom te kiften. "Zoiets hadden wij ook wel kunnen doen", zei hij. "Dóe dat dan", reageerde Emonds alert.

"We hopen van harte dat die 800 woningen er inderdaad snel komen en dat een zeer groot deel daarvan betaalbare huur is", slot Emonds zijn betoog af, "want veel meer woningen erbij is goed voor Uden en vooral voor al die jonge woningzoekenden."

Inmiddels heeft de bouwbarometer een vaste plek in de publiekshal en kan iederéén de beloften van dit college toetsen.