SP-Brandbrief Wet Werk en Bijstand

20 november 2003

SP-Brandbrief Wet Werk en Bijstand

De nieuwe Wet Werk en Bijstand, brengt nogal wat gevolgen met zich mee voor de Udense burgers die afhankelijk zijn van de Bijstand en de daarbij behorende minimaregelingen. De raad heeft tot op heden van het college echter nog niets mogen vernemen over het invoeringstraject, hoe de betrokken burgers te informeren, en hoe deze actief te betrekken bij het vormgeven van beleid. Formeel treedt de wet in werking op 1 januari 2004. 'College, het is inmiddels 5 voor twaalf, u heeft dus nog maar weinig tijd,' aldus de SP-fractie.

Hieronder de inhoud van de brief.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Raadsleden en Griffie van de Gemeente Uden
Markt 145
5401 EJ Uden

Uden, 20 november 2003

Geachte Collegeleden, Raadsleden en Griffie,
Wij als SP-Fractie maken ons grote zorgen over de invoering van de Wet Werk en Bijstand. Onze zorgen bestaan uit het volgende:

• Het invoeringstraject
  • De communicatie met de burgers
  • De gevolgen van de veranderingen en bijbehorende voorlichting
  • Besluitvorming in de gemeenteraad.

Het invoeringstraject

De raad van de gemeente Uden heeft van het college nog steeds geen voorstel gehad hoe aan het invoeringstraject van de WWB vorm en inhoud wordt gegeven. De wet treedt formeel 1 januari 2004 in werking. Wel zijn er enkel overgangsbepalingen opgenomen in de wet. Maar in grote lijnen komt het erop neer dat een aantal zaken in het bijstandsbeleid zullen gaan veranderen, en dan niet ten goede van de Udense burgers komen die afhankelijk zijn van de bijstand en de daarbij behorende minimaregelingen. Het kan en mag niet zo zijn dat door het niet adequaat vormgeven en uitvoeren van beleid straks delen van Udense gemeenschap met negatieve gevolgen geconfronteerd worden.

Communicatie met de burger

De mensen die afhankelijk zijn van de nieuwe WWB zouden broodnodige voorlichting kunnen krijgen via de gemeente en dan in de zin van:

• Wat gaat er veranderen?
  • Wat betekenen deze veranderingen?
  • Welke ruimte van beleidsvrijheid heeft de gemeente?
  • Worden de betrokkenen gekend en gehoord in het vormgeven van het nieuwe beleid?

Gevolgen van veranderingen en voorlichting

Veranderingen in de categoriale bijstand, veranderingen in andere minimaregelingen, veranderingen in de arbeidsplicht, enzovoort. Mensen zullen voorgelicht moeten worden wat de gemeente nu wel en niet gaat veranderen. Straks worden de bijstandsgerechtigden, WAO-ers, mensen met gesubsidieerd werk, mensen met lage inkomens, dus de totale populatie van de minima als donderslag bij heldere hemel geconfronteerd wat in de nieuwe wet niet meer kan, dus wellicht geen recht meer hebben op tal van voorzieningen en inkomensondersteuning.

De rol van de gemeenteraad

De raad heeft ook nog geen voorstellen gehad hoe het college denkt het beleid vorm te gaan geven. Laat staan dat de raad een uitvoerige discussie gevoerd heeft met betrokken burgers over het toekomstige bijstandsbeleid. Daarnaast heeft de raad geen besluit genomen over het invoeringstraject van de Wet werk en Bijstand.(WWB)

De raad is het besluit vormend orgaan, om de diverse verordeningen in WWB vast te stellen. College, het is 5 voor twaalf, u hebt nog maar weinig tijd. De raad heeft nog niets gehoord van het college over het invoeringstraject, hoe de communicatie met de betrokken burgers vorm gegeven wordt, hoe actief men de burgers gaat betrekken bij het vormgeven van beleid.

Wij als SP-fractie hadden verwacht dat de eerst volgende commissie- en raadsvergadering minimaal een voorstel over het invoeringstraject en communicatie voorgelegd was aan de raad.

Wij doen een dringend beroep op het college en raad om aanstaande maandag 24 november tijdens de commissievergadering Bewonerszaken te discussiëren over het invoeringstraject, de communicatie en voorlichting aan betrokken burgers.

Hoogachtend,

Namens SP-Fractie