Sportverenigingen, tel uit je winst! - Logica CDA ver te zoeken

16 juni 2003

Sportverenigingen, tel uit je winst! - Logica CDA ver te zoeken

'Dat we ergens niet tégen zijn, wil nog niet zeggen dat we er dus vóór zijn,' sprak CDA-raadslid John Timmers na afloop van de gemeenteraad van 3 juli tegen SP-fractievoorzitter Ton Emonds. Deze was namelijk zeer verbaasd over het uitblijven van CDA-steun voor de aanbevelingen uit de SP-sportenquête. De sportenquête uitgevoerd door de plaatselijke SP-afdeling onder alle sportverenigingen in de gemeente Uden, maakt de balans op van de problemen waarmee deze verenigingen kampen. Uit de analyse van deze problemen zijn 10 aanbevelingen gehaald die, bij uitvoering, echt zouden helpen het functioneren van de verenigingen te verbeteren.

De SP-fractie heeft op 3 juli getracht deze 10 aanbevelingen toegevoegd te krijgen aan de sportvisie zoals die door het gemeentebestuur is geformuleerd. Daarmee hoopt zij deze visie te verbreden en te versterken. In de discussie die zich hierover in de raad ontspon, leek het erop dat er steun zou zijn voor de meeste van de SP-aanbevelingen. De woordvoerder van het CDA gaf aan zich alleen te zullen verzetten tegen de aanbevelingen 1,4 en 10. Toen het er bij de stemming op aan kwam, waarbij zoals gebruikelijk de centrumpositie van het CDA weer eens doorslaggevends bleek te zijn, steunde het CDA alleen SP aanbeveling 6. Logisch dat de SP verhaal ging halen. Het antwoord: 'Dat we ergens niet tégen zijn wil nog niet zeggen dat we er ook vóór zijn!' Kortom: politiek in een vorm waar de SP dus wars van is. Sportverenigingen, tel uit je winst!