'Nieuwe kansen grijpen' inzet ledenvergadering

1 april 2003

'Nieuwe kansen grijpen' inzet ledenvergadering

Het gaat goed met de SP. Sinds 1998 is het ledental gegroeid van 25.000 naar meer dan 40.000 en steeg het aantal zetels in de Tweede kamer van vijf naar negen. Daarnaast is de SP met 6 zetels vertegenwoordigd in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Kortom: een uitdaging aan de gehele partij om de ingeslagen weg voort te zetten. Het grijpen van deze nieuwe kansen was dan ook de inzet van de ledenvergadering van de SP-afdeling Uden.

Dat steeds meer mensen in de samenleving genoeg hebben van een 'ieder-voor-zich'-mentaliteit, blijkt wel uit het groeiend aantal leden dat kiest voor de duidelijke stellingname van de SP waar het in hoofdzaak gaat om het bewerkstelligen van georganiseerde solidariteit. Alle reden voor de SP-afdeling Uden om tijdens de ledenvergadering te bespreken hoe met deze 'nieuwe kansen om te gaan'. Met een gestaag groeiend aantal leden dienen er immers -juist in bestuurlijke zin- de nodige lijnen op lokaal-, regionaal- en landelijk niveau uitgezet te worden. Actiebereidheid, scholing, het meer betrekken van zowel jongeren als ouderen en de integratie van onze medelanders werden uitgebreid besproken. De bepaalde standpunten zullen tijdens het regiocongres in Eindhoven worden weergegeven zodat deze ook op landelijk niveau meegenomen kunnen worden in het uitzetten van een ledenbetrokken bestuurlijk SP-beleid.

Inzet aan de basis

Veel SP-ers zijn mensen van het 'eerste uur' en hebben zich jarenlang ingezet voor het uitdragen van het gedachtegoed van de SP. Momenteel hebben een tweetal leden afscheid genomen van hun functie: Francien Bouwmans en Roos Aerts. Met name Roos werd even in het zonnetje gezet; ze hangt haar 'bestuurlijke jas' aan de kapstok. Wel zal zij zorg blijven dragen voor de verspreiding van het drukwerk binnen de afdeling. 'Inzet aan de basis' is voor haar dan ook een hoog goed, zelfs na 21 jaar.