Huur- en pachtbeleid zwaarste struikelblok voor sportverenigingen

17 april 2003

Huur- en pachtbeleid zwaarste struikelblok voor sportverenigingen

Pretenties om precies aan te geven hoe om te gaan met de relatie tussen sportverenigingen en gemeente waren zeker niet de inzet van de sportenquete-presentatie. Wel van belang, was de uitslag van het onderzoek dat door de SP in het najaar van 2002 werd gestart om inzicht te krijgen in de specifieke problemen van de verenigingen. Dat het huur- en pachtbeleid van de gemeente een zwaar struikelblok is, bleek wel uit de cijfers. Maar ook het invullen van professionele krachten, met name op bestuurlijk en organisatorisch niveau, zijn punten waarmee verenigingen te kampen hebben.

Sport leeft, dat blijkt wel uit de 121 sportverenigingen die Uden, Volkel en Odialipeel telt. Maar liefst 27,7% -33 verenigingen- gaven gehoor aan het verzoek tot invullen van de enquete. En daarbij kwamen opmerkelijke cijfers aan het licht. Zo blijkt 55% van de verenigingen leden te hebben met een functiebeperking; maar ook dat slechts 5% van de leden bestaat uit jongeren tussen de 17- en 21 jaar. Dat de ouderen -met het huidige vergrijzingspercentage- bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn, zal niemand verbazen. Dat zij daarnaast een wezenlijke bijdrage leveren aan de grote groep vrijwilligers, biedt enkel en alleen maar meer mogelijkheden op bestuurlijk- en organisatorisch niveau.

Vereniging inzake sportenquête
Waar veel verenigingen mee te kampen hebben is het huur- en pachtbeleid van de gemeente. Het is niet transparant en worden verenigingen bijvoorbeeld geconfronteerd met een OZB -Onroerend Zaak Belasting- die gebaseerd is op de oppervlakte van het buitensportgebeuren als tennis- of voetbalvelden; een enorme aanslag op het verenigingsbudget, zeker waar het gaat om de huur- of pacht van grond met een bouwbestemming.

Wethouder 'Sport' kan zich vinden in uitslagen
Voorstellen als: bevordering van een adequate afhandeling, een transparant beleid en het aanstellen van een 'contactpersoon sport' binnen het ambtenarenbestel, spraken ook wethouder Toon Biemans aan. Hij nam het rapport van de SP dan ook aan in de positieve overtuiging dat het een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de beleidsdiscussie binnen de raad. Daarnaast gaf hij enige verduidelijking aan het tot stand komen van het heffingsbeleid.

Overhandiging rapport aan wethouder Biemans

Professionalisering onontkoombaar
Als vrijwilliger of betaalde kracht binnen de gehele Udense sport, Diana Boelhouwers van Vlugheid & Kracht wond er geen doekjes om; professionalisatie binnen het sportgebeuren is onontkoombaar, zeker waar het gaat om bestuurlijke en organisatorische functies. Dat een dergelijke functie ten doel kan staan aan meerdere verenigingen, zou het één en ander alleen maar rendabel kunen maken. Een 'Sport Service Bureau Uden' zou dan ook een welkome aanvulling zijn om de diverse administratieve taken van de verenigingen over te nemen.

U kunt het volledige rapport hier downloaden: doc.file