Afblazen fiets- en voetgangerstunnel onder Rondweg Noord onverantwoord

24 april 2003

Afblazen fiets- en voetgangerstunnel onder Rondweg Noord onverantwoord

Eind maart heeft het college van B&W voorgesteld dat wat hun betreft de fiets- en voetgangerstunnel onder Rondweg Noord niet doorgaat. De gemeenteraad neemt daarover op 24 april een besluit. Buurtbewoners én de SP-fractie zijn woedend. Meer dan 20 jaar knokt de buurt (vooral de wijk Maashorst) voor zo'n tunnel. Zeker als straks de A50 klaar is, wordt het voor fietsers en voetgangers ondoenlijk de weg op een veilige manier over te steken. Daarom besloot de gemeenteraad in de vorige periode om zo'n tunnel te maken.

Bij de overdracht van de rondweg Noord door de Provincie aan de gemeente in 1998 kreeg de gemeente geld om de weg te onderhouden en veiliger te maken. Niet genoeg om een tunnel te maken, maar het begin was er. Na twee verkeerskundige onderzoeken die de noodzaak aantoonden én na jaren actie van de buurt besloot de gemeenteraad de tunnel te gaan aanleggen. Na overleg met de Provincie bleek dat er subsidie mogelijk was uit het zogenaamde stimuleringsfonds, gedeputeerde Van Vught zou zich daarvoor inzetten. Nu is kennelijk gebleken dat de Provincie geen subsidie wil geven. En dus blaast het college de tunnel maar af.

Houding B&W inconsequent

Onverantwoord vindt de SP. Als de verkeerskundige noodzaak is vastgesteld, kan minder geld nooit een reden zijn om de tunnel af te blazen. Om hun besluit goed te praten zeggen B&W dat het aantal ongelukken wel meevalt. Maar daarbij vergeten ze dat de situatie na de komst van de A50 wezenlijk verandert. Waar nu nog stoplichten zijn, is dan een zogenaamde turborotonde waar auto's in dubbele rijstroken naar toe razen en van af komen. De rotonde is zó gemaakt, dat een hoge snelheid mogelijk blijft om de doorstroming te bevorderen. Zonder stoplichten wordt het voor fietsers en voetgangers nagenoeg onmogelijk veilig over te steken.

De fietsoversteek is belangrijk als schoolfietsroute en woonwerkroute, maar ook steeds meer als recreatieve fietsroute van en naar de Maashorst of Bedaf. Daarom zal de SP-fractie alles in het werk stellen om de tunnel er wél te krijgen. Hopelijk zijn de gemeenteraadsfracties consequenter dan B&W, want in 2001 was de gemeenteraad unaniem vóór. Daar wil de SP ze aan herinneren. Ook valt er de nodige actie vanuit de buurt te verwachten, dat heeft de wijkraad Maashorst inmiddels aan de SP-fractie laten weten.