Verdubbeling onkostenvergoeding wethouders kost Udenaren veel geld

31 maart 2003

Verdubbeling onkostenvergoeding wethouders kost Udenaren veel geld

Onlangs besloot de raad van de gemeente Uden tot een nieuwe regeling voor de vergoeding reiskosten en overige onkosten voor wethouders. De nieuwe regeling komt neer op meer dan een verdubbeling ten opzichte van de oude situatie en kost de Udense belastingbetaler maar liefst € 15.000 extra. 'Buiten alle proporties,' beargumenteerde fractievoorzitter Ton Emonds van de SP. Temeer omdat de noodzaak hiertoe absoluut niet is aangetoond.

In 1998 trad er in Uden een college aan met SP-wethouders. Als een van de eerste maatregelen werd toen een onkostenvergoeding voor wethouders vastgesteld die gelijk was aan die van raadsleden en wat neerkwam op een verlaging van 57%. De wethouders van toen hebben met die regeling goed kunnen leven; en ook signalen dat die regeling niet toereikend was zijn nooit geuit.

Kritiek wordt niet in dank afgenomen

De nieuwe coalitie van CDA, VVD en Jong Uden, aangetreden in april 2002, heeft met enige vertraging ontdekt dat er volgens de minister van binnenlandse zaken hogere vergoedingen mogen worden toegekend. De minister heeft daarbij maximale bedragen vastgesteld. De Udense wethouders hebben toen snel bedacht dat aansluiten bij de maximaal toegestane bedragen het meeste recht zou doen aan hun belangrijke werk. De SP-fractie in de Udense gemeenteraad, daarbij gesteund door de PvdA-fractie, heeft in deze zaak naar voren gebracht dat het toestaan van de maximale vergoedingen pas terecht zou zijn als voor de Udense situatie kon worden aangetoond dat die bedragen ook echt nodig zijn. Tot tweemaal toe, in de voorbereidende commissie en in de raad zelf, hebben de wethouders geweigerd om aan te tonen dat voor de Udense situatie de maximale vergoeding terecht zou zijn. Dit argument werd door de coalitiepartijen en door Leefbaar Uden weggewuifd.

Vanaf 1 januari 2003 genieten de Udense wethouders dus van een ruime verdubbeling van hun onkosten zonder dat daartoe voor Uden de noodzaak is aangetoond. Toen SP-fractievoorzitter Ton Emonds deze zaak betitelde als 'in morele zin graaien', werd hem dat door burgemeester J.Vos bijzonder kwalijk genomen. Het maakt eens en temeer duidelijk dat binnen de huidige coalitie zaken dus niet bij hun naam genoemd mogen worden.