SVU wil woningen verkopen

24 januari 2003

SVU wil woningen verkopen

In de 'Scharnier', het blad van de Stichting Volkshuisvesting (SVU), stond laatst te lezen dat de SVU in de komende periode honderden huurwoningen wil gaan verkopen. Natuurlijk zijn er huurders die graag op die manier hun huis willen kopen, maar de SP vraagt zich af of het wel verstandig is juist nú huizen te verkopen. Er staan duizenden mensen op de wachtlijst en de wachttijd is opgelopen tot maar liefst vijf jaar!

De SVU zegt dat verkopen verantwoord is, omdat ze binnenkort weer nieuwe huurwoningen gaan bouwen. Maar die zijn dan ook hard nodig! Daarnaast vindt de SP dat die nieuwe huizen er eerst moeten staan, voordat je aan verkoop moet denken. Tot slot vindt de SP dat de opbrengst van die huizen gebruikt moet worden om betaalbare huurhuizen terug te zetten. Eén huis verkopen, twee ervoor terug! Dat kan ook omdat de SVU enorme boekwinsten maakt met de verkoop van afgeschreven huizen.

Volgens de SVU heeft de gemeente ingestemd met de verkoop. Maar de gemeenteraad weet van niets! De SP-fractie heeft wethouder Nota hierop aangesproken en voorgesteld te wachten met de verkoop totdat eerst de nieuwe huurhuizen zijn opgeleverd. Verder eist de SP van het College dat dit soort belangrijke beslissingen eerst voorgelegd moeten worden aan de gemeenteraad.