Duitse multinational maakt Udense burger armer

19 januari 2003

Duitse multinational maakt Udense burger armer

Het is inmiddels weer meer dan een jaar geleden, dat de gemeenten -die in Oost-Brabant samen Obragas in bezit hadden- hun aandelen verkocht hebben aan het Duitse bedrijf RWE Gas AG. Dit in het kader van het Paarse geloof dat de publieke zaak van energievoorziening beter door de markt dan door de overheid kan worden geregeld. Dat daarmee elke vorm van democratische controle en zeggenschap over de energievoorziening kwam te vervallen werd voor lief genomen in ruil voor een grote zak geld die geacht werd groot genoeg te zijn om het verlies van inkomsten -lees jaarlijks dividend- uit Obragas te compenseren.

De SP-fractie in de Udense gemeenteraad heeft zich ten tijde van deze verkoop met hand en tand tegen deze verkwanseling van publiek bezit verzet, maar stond daarin uiteindelijk alleen, met als gevolg dat de verkoop gewoon is doorgegaan. Onlangs berichtte het college van Burgemeester en wethouders de Udense gemeenteraad dat er in de afwikkeling van de verkoop toch iets is misgelopen. In de afwikkeling zou namelijk ook nog het kasgeld van Obragas aan de betrokken gemeenten worden uitgekeerd. Naar verwachting van de onderhandelaars zou er voor de betrokken gemeenten nog 20 miljoen euro te verdelen zijn, maar op het moment van uitbetaling bleek hiervan nog maar 7 ton aanwezig te zijn. RWE Gas AG heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om het kasgeld grotendeels om te zetten in gasaankoop. Dat wordt beschouwd als vermogen, is dus geen kasgeld en de betrokken gemeenten kunnen naar hun centen fluiten.

Belastingbetaler mag weer eens bijdragen

Juristen beschouwen dit als een toegestane actie. Jammer gemeenten, hadden jullie maar beter bij de les moeten zijn.
Over waarden en normen gesproken; is hier nu sprake van slim geld verdienen van een multinational of is er feitelijk sprake van legale diefstal?
Hoe dan ook, de burger trekt weer eens aan het kortste eind. De gemeenten, die door deze situatie veel geld mislopen, zullen hun begrotingen toch sluitend willen krijgen en dat betekent dat de belastingbetaler dat in allerlei tarieven zal terugvinden.
De Udense SP vindt de gang van zaken ronduit schandelijk en zal deze kwestie in de gemeenteraad van 30 januari aan de kaak stellen.

Een externe terugblik naar 2001