De komende verkiezingen, de SP en zichtbaarheid.

24 januari 2003

De komende verkiezingen, de SP en zichtbaarheid.

Na de val van het kabinet Balkenende is de campagne voor de landelijke verkiezingen van start gegaan. De SP, het zal u niet ontgaan zijn, doet het daarbij in de peilingen buitengewoon goed. Blijkbaar slaat de boodschap van een sterke overheid die, gebaseerd op solidariteit, de publieke zaak goed behartigt bij velen aan.

In verkiezingstijd is het een goede gewoonte te proberen zo zichtbaar mogelijk de politieke boodschap, de naam van de partij en haar lijsttrekker onder de aandacht van de kiezers te brengen. Dat gebeurt via folders, de SP website op internet, acties, het aanwezig zijn in tv-programma's, via affiches op aanplakborden en aan lantaarnpalen. Over dat laatste is door deVVD ophef gemaakt tijdens een gemeentelijke commissievergadering. Daar riep de VVD de andere fracties op geen affiches te bevestigen aan lantaarnpalen.

De provincie schijnt zoiets ook al niet toe te juichen; de VVD schermde tenminste met een notitie van de provincie, ons tot op heden onbekend, waarin zulks wordt afgeraden.

In Uden kennen we tot op de dag van vandaag de verkiezingsgewoonte om affiches te bevestigen aan lantaarnpalen; de gemeente is daar nooit tegen opgetreden en de landelijke politieke partijen en ook de lokalo's hebben dan ook altijd naar hartelust hun affiches, ook aan lantaarnpalen, geplaatst om, zoals gezegd, de verkiezingsstrijd van kleur te voorzien.

Als SP-fractie hebben we onmiddellijk na de val van het kabinet weer affiches besteld en betaald en die gaan we ophangen ook! Kennelijk is het ook de VVD niet ontgaan dat de SP landelijk flink in opmars is en probeert nu via deze truc de SP minder zichtbaar te laten zijn. De SP gaat met deze verandering van de spelregels terwijl de wedstrijd al een tijdje aan de gang is niet akkoord.

Kennelijk kan de Udense VVD de mensen niet vinden om het hang- en plakwerk te verrichten en probeert ze zo niemand te laten plakken!

Ton Emonds,
Fractievoorzitter SP in de Udense gemeenteraad