h

Benchmarktonderzoek is schaamlap subsidieverhoging

16 januari 2003

Benchmarktonderzoek is schaamlap subsidieverhoging

Het college van burgemeester en wethouders hebben een raadsvoorstel ingediend om een benchmarkt-onderzoek te houden voor theater Markant. Een benchmarktonderzoek is een vergelijkend onderzoek bij vergelijkbare theaters. Dit laatste om vast te kunnen stellen of het theater wel effectief en efficiënt werkt. De SP vindt dit - 13.000 euro - nutteloos en weggegooid geld.

Elk theater, ook Markant, heeft een eigen programmering en daarmee een eigen taakstelling die vastgesteld wordt door de Raad van Commissarissen. De Udense gemeente is de grootste aandeelhouder en heeft het merendeel van de aandelen in bezit. Het is dus de gemeenteraad die deze taakstelling vaststelt. Daarnaast subsidieert de gemeente Markant met meer dan 550.000 euro - jaarlijks - om hun exploitatie rond te krijgen.

SP geen cultuur-, kunst- en theaterbarbaren
Er dient een zo gevarieerd mogelijk aanbod te zijn van theatervoorstellingen, dus voor een ieder wat wils. Dat betekent dat er voorstellingen tussen zitten die minder bezocht zullen worden. De directeur heeft de nodige vrijheid om een zo een gevarieerd mogelijk programma vast te stellen. Uit cijfers blijkt het bezoekersaantal van Markant de laatste jaren flink is gestegen, dit mede dankzij het aanbod wat het theater te bieden heeft. Het streven is een gemiddelde bezettingsgraad van ± 60% per voorstelling te behalen, waaraan dan ook gerelateerd de subsidiebijdrage aan Markant. Jaarlijks behoeven er steeds minder tekorten afgedekt worden, het bedrag loopt aanzienlijk terug. Dit betekent dat de aanpak die de gemeenteraad voorstaat dus werkt. Privatisering van het theater -zoals het bijvoorbeeld de VVD voor ogen staat- is voor de SP Uden dan ook geen optie, Markant dient in publieke handen te blijven. Privatiseren betekent in de praktijk alleen maar, voorstellingen die kostendekkend -moeten- werken.
En daarmee komt een breed aanbod aan voorstellingen duidelijk op de tocht te staan.

Keuzen maken
Een onderzoek, wat ook nog eens meer dan 13.000 euro kost, is daarmee nutteloos en weggegooid geld. De gemeenteraad bepaalt immers de taakstelling; het aanbod in Markant de bezoeker. Daarmee is een marktonderzoek dus niet steekhoudend. Iedere plaats en haar bewoners hebben een andere kijk op die programmering; er valt dus niets te vergelijken.
Wethouder Bakermans gaf onlangs nog toe, dat hij geen vergelijkbare theaters als Markant kende. Waar ga je dan naar op zoek, vraagt de SP zich af. En als er uit onderzoek zou blijken dat een subsidieverhoging noodzakelijk zou zijn, is dit dus niet meer dan een schaamlap. Haal deze lap weg, en je ziet alleen nog -structureel- extra geld voor Markant.
De gemeenteraad is, zoals in de voorgaande jaren, zelf goed in staat om de taakstelling bepalen en daaraan het te koppelen subsidiebudget vast te stellen; dit hoeft echt geen 13.000 euro te kosten. En als er dan al een keuze gemaakt moet worden om geld uit te geven, zijn er op dit moment wel andere prioriteiten.

U bent hier