Loopt het overleg met wijkbewoners gevaar?

30 maart 2002

Loopt het overleg met wijkbewoners gevaar?

De SP is trots op de gemeentelijke wijkaanpak van de laatste vier jaar. Nog nooit zijn er zoveel wijkbewoners in gesprek geweest met de gemeente als de afgelopen vier jaar. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod: verkeer, bestemmingsplannen, groen, wonen, maar ook jeugd, ouderenvoorzieningen en veiligheid. In veel gevallen kon de gemeente ook daadwerkelijk iets doen met de resultaten van dat overleg: speelplekken, drempels, activiteiten enzovoorts.

Het plan om samen met bewoners toekomstplannen te maken voor de verschillende wijken is goed gevallen bij de wijk- en dorpsraden. Ook wijkbewoners kijken graag verder dan de kapotte stoeptegel en willen betrokken worden bij de toekomst van hun wijk. Bij die toekomstplannen hoort natuurlijk ook geld om de knelpunten aan te pakken.

De VVD heeft in diverse discussie laten weten grote twijfels te hebben bij de gemeentelijke wijkaanpak. "Het valt allemaal niet te beheersen", zei lijsttrekker Toon Biemans in het verkiezingsdebat in Markant.

Schandalig. Juist in deze tijd willen buurtbewoners meepraten met de gemeente. Vaak komen daar ook prima ideeen en voorstellen uit. De VVD wil kennelijk terug naar het regentendom, waarin binnen de muren van het gemeentehuis wel bepaald wordt wat goed is voor de mensen. De SP wil plannen en problemen juist samen met mensen bespreken.

In het debat wees SP-lijsttrekker Spencer Zeegers Biemans terecht: "In moderne politiek, met het juiste elan, hoort juist dat je heel veel met mensen praat over hun wijk." Verder wees hij erop dat het met deze verkiezingen juist gaat om die keuze: door met de SP of het verliezen van dit soort belangrijke kansen.

Nu Biemans wethouder wordt in het CDA-VVD-Jong Uden-college valt er voor de wijken veel te vrezen. De SP-raadsfractie zal zeer scherp toezien op het goede overleg met de wijken.