Uden en Landerd gaan samen - SP stemt tegen

17 april 2020

Uden en Landerd gaan samen - SP stemt tegen

Foto: SP

De kogel is door de kerk: Uden en Landerd worden één gemeente met de naam ‘Maashorst’. De SP stemde tegen. We vroegen Spencer Zeegers waarom.

“Daar hebben we vier goede redenen voor”, zegt hij, “op de eerste plaats hebben we het er al jaren over en in al die tijd heeft niemand duidelijk kunnen maken wat nu de concrete voordelen voor onze inwoners zijn. We hebben gevraagd of er bijvoorbeeld méér betaalbare huizen komen, of de jeugdzorg nu beter wordt en of de sportverenigingen op meer steun kunnen rekenen, waardoor de contributies omlaag kunnen. Elke discussie hierover wordt naar de toekomst geschoven. Met andere woorden: er zijn nu geen concrete voordelen te noemen, alleen vage begrippen als ‘meer bestuurskracht’ of ‘op de kaart zetten’.”

“Op de tweede plaats vinden we dat de bevolking het laatste woord moet hebben met een referendum. Dat hebben we meermaals voorgesteld, maar iedere keer werd dat afgewezen. Een referendum is een uitstekend democratisch middel dat juist voor dit soort zaken is uitgevonden. Kennelijk zijn de andere partijen bang voor de bevolking dat ze wel eens nee kunnen zeggen. In Schaijk werd zelfs een massaal ondertekende petitie genegeerd”, aldus Zeegers.

Op de derde plaats stelde de SP in de raadsvergadering dat de afstand tussen gemeente en de bevolking niet kleiner, maar letterlijk en figuurlijk groter wordt. Het zal jaren duren en veel geld kosten voordat de twee organisaties een beetje goed samengesmeed zijn. Dat zagen we in Meijerijstad ook. Dat kunnen we niet hebben, zeker niet nu met de coronacrisis.

En tot slot was de SP het helemaal oneens met de naam ‘Maashorst’. “Die naam is verwarrend – denk aan Horst aan de Maas – en roept veel weerstand op bij bewoners, maar ook bij buurgemeenten, waar we mee samenwerken”, stelt Zeegers. “Er kwamen veel negatieve reacties binnen bij de gemeente over deze naam, maar het college van B&W bleef er eigenwijs aan vasthouden. Hoezo mag de bevolking meedenken? Hoezo participatie?”

De SP wil overigens vorkomen dat de naam een grote rol speelt bij de verkiezingen in 2021. Onderwerpen als betaalbare huisvesting, goede zorg of een rechtvaardig klimaatbeleid zijn veel belangrijker.

In het betoog stelde de SP dat het bij ingrijpende wijzigingen altijd belangrijk is drie vragen te stellen: wie vraagt erom? Wie heeft er belang bij? En wie worden er geraadpleegd? Op alle drie de vragen is het antwoord niet positief, concludeerde de SP. Dat de bevolking buitenspel staat én dat er tot op de dag van vandaag geen concrete voordelen zijn te noemen was uiteindelijk doorslaggevend voor de tegenstem van de SP.Daarmee was de SP in Uden de enige partij tegen. In Landerd bleken het CDA en DS97 ook tegen.

De tegenstem zal de SP overigens niet tegenhouden om ook in de nieuwe gemeente de belangen van de mensen te (blijven) behartigen.