Is het niet tijd dat Uden gewoon weer een rekenkamer krijgt??

8 februari 2020

Is het niet tijd dat Uden gewoon weer een rekenkamer krijgt??

Jarenlang heeft de SP aangedrongen op een onderzoek naar oorzaken als er weer eens een mislukt project langskwam. Achterhalen van oorzaken is belangrijk. niet om een schuldige aan te wijzen, maar om van te leren. Het idee daar achter was dat daarna de kans op mislukte projecten kleiner zou zijn.

De laatste jaren zagen we al diverse projecten langs komen die op een of ander manier mislukt genoemd kunnen worden. Zo zijn we de internet aansluitingen in het buitengebied van Uden vergeten. De Brandenburgstraat moest binnen een half jaar compleet opnieuw worden gereconstrueerd. De Land van Ravensteinstraat, Kornetstraat wordt na de zomer helemaal opnieuw gereconstrueerd, terwijl dat nog geen 10 jaar geleden ook al is gebeurd. Normaal doe je dat voor zo’n 30 tot 40 jaar. Bij de nieuwbouw van de Rode school was de gemeente de tribune in de sporthal vergeten en bij de aanleg van de kunstgrasvelden op Moleneind was de gemeente de verlichting vergeten. Vergeten lijkt een rode draad. Red Socks wordt verplaatst en ook daar weer was de verlichting vergeten.

De budgetoverschrijding van al deze projecten loopt in de miljoenen en de kosten van het herstellen van deze mislukkingen kost al gauw tonnen. Geld dat we heel goed hadden kunnen gebruiken om mensen uit de schulden te helpen of om de wachtlijsten bij de complexe zorg te verkleinen. De andere kosten zijn echter minstens zo ernstig. De geloofwaardigheid van het Udense politiek is weg door al dit geklungel. Mensen zeggen terecht ze doen maar wat daar in het gemeentehuis en als je zelf iets hebt dan zijn ze niet thuis. Geen wonder dat de opkomst bij verkiezingen uiterst gering is.

Hopelijk kunnen we de geloofwaardigheid een beetje terug krijgen. Het plan Moleneind met een overschrijding van 8 ton was de druppel. De SP is voor de kerst al begonnen met een roep om een onderzoek naar de oorzaken bij Moleneind en bij voorgaande mislukte projecten. In de commissie van januari hebben we nogmaals onze visie herhaald en in de raadsvergadering van 30 januari hebben we mede het initiatief genomen voor een motie, die als boodschap had 1. Doe onderzoek naar oorzaken en kom tot voorstellen om het in de toekomst beter te doen, 2. Laat het onderzoek zelf over aan een instelling van buiten, omdat een `eigen` onderzoek in het verleden nooit wat heeft opgeleverd en 3. laat een delegatie van de gemeenteraad het onderzoek aansturen. Die motie kreeg de steun van vrijwel alle fracties in de gemeenteraad.

Wat ons betreft moet het onderzoek morgen starten, zodat we ons weer met 100% voor onze inwoners kunnen inzetten.

Kijk ook naar het intervieuw dat Gerard op DTV gaf: