Zorgtour van Rijn in Uden

7 oktober 2014

Zorgtour van Rijn in Uden

Staatsecretaris van Rijn is op tour door het land. Gisteren deed hij Uden aan om in gesprek te gaan met de zorgwethouders uit de regio. Samen met SP leden uit de regio, clientenraden, Abvokabo en bezorgde burgers verzorgde wij een warm welkom om hem duidelijk te maken dat zijn plannen tot afbraak leiden en dit moet stoppen.

Kern van de plannen is dat gemeentes verantwoordelijk worden voor de meeste zorgtaken. Het grote probleem is dat de gemeentes hiervoor niet genoeg geld krijgen. De staatssecretaris heeft altijd een 'zachte landing' beloofd. Nu de budgetten bekend worden en zorginstellingen aangeven dat ze volgend jaar 20 to 50% minder budget hebben blijft van deze belofte niets over. De zachte landing dreigt een crash te worden.

De bezorgdheid die buiten werd geuit kwam ook binnen naar voren. De wethouders overhandigden een brandbrief aan de staatssecretaris over de grote kortingen op de budgetten. Met deze kortingen dreigen instellingen om te vallen en kan niet alle zorg geleverd worden die nodig is.

De staatssecretaris gaf aan dat hij medio 2015 wil kijken of de geraamde budgetten overeen komen met de werkelijkheid. Dit antwoord nam de zorgen van de aanwezigen niet weg want medio 2015 kan voor sommige instellingen wel eens te laat zijn.

Skyline kwam ook nog langs voor een rapportage. Helaas kwamen ze nadat de meeste demonstranten alweer naar huis waren. Hieronder de uitzending: