Zorgenquête

21 september 2014

Zorgenquête

Omdat de bezuinigingen in de zorg (verpakt als transities) grote gevolgen gaan krijgen voor zorgvragers, zorgverleners en mantelzorgers is SP Uden een zorgenquête begonnen. Met deze enquête willen we duidelijk krijgen wat er mis (dreigt) te gaan door alle veranderingen die mensen over zich heen krijgen.

De afgelopen maanden zijn we langs heel wat deuren geweest met onze enquête. We merken dat mensen ongerust zijn over de zorg die ze krijgen of in de toekomst denken nodig te hebben. Mensen zijn ook boos omdat ze het onrechtvaardig vinden. Maar soms ook gewoon verdrietig als ze horen dat echtparen na meer dan 50 jaar huwelijk gedwongen worden om apart te gaan wonen door botte bureaucratie en geleuter over geld.

De enquête is ook online in te vullen. Er is een enquête voor zorgvragers, zorgverleners en mantelzorgers. De enquetes kunnen hier ingevuld worden: zorgvrager, zorgverlener of mantelzorger

Extra cru is dat er voldoende geld is om goede zorg te verlenen. Onlangs heeft het CPB, op verzoek van de SP, doorgerekend hoeveel van de betaalde AWBZ premie niet aan zorg is besteed. De conclusie van het CPB is dat er 70 miljard euro aan AWBZ premie aan andere zaken is besteed; schandalig!

Zaterdag 27 september staan we met onze kraam in het centrum van Uden om onze zorgenquête af te nemen en het SP alternatief voor goede AWBZ zorg te vertellen.

Het SP alternatief is ook na te lezen in het rapport: Een sociaal alternatief voor AWBZ