Henk van Gerven bezoekt Uden

17 maart 2014

Henk van Gerven bezoekt Uden

Zaterdag kregen we bezoek van SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven. Henk kwam onze campagne ondersteunen en wilde van de gelegenheid gebruik maken om verzorgingshuis Sint Jan te bezoeken.

Na een rondleiding in Sint Jan, waar we goed konden zie hoe deze met alle veranderingen omgaat, was er tijd voor een gesprek met locatiemanager Ad van Boxmeer. Hier kwamen de alternatieven die de SP voorstelt aan bod.

De SP wil dat gebouwen weer collectief gefinancierd worden. Zo kunnen organisaties zich weer hoofdzakelijk richten op zorgverlenen en draaien bewoners niet op voor de kosten van 'verkeerde' bouwplannen uit het verleden.

De SP wil ook dat alle zorgmedewerkers weer een signaleringsfunctie krijgen. Nu hoeven hulp in de huishoudingen dit niet meer te doen (ze mogen het wel, maar ze krijgen hiervoor niet betaald, zorgbedrijven kunnen hierdoor steeds goedkoper personeel inzetten) tewijl juist de hulp in de huishouding tijdig kan zien als een persoon sterk achteruit gaat.

Ook wil de SP dat zorgverleners zelf indicaties stellen zodat de bureaucratische tussenlaag van indicatiestellers uit het zorgsysteem gesneden kan worden.

Deze plannen vragen voor een gedeelte ander beleid in Den Haag, hier maakt de Tweede Kamerfractie zich hard voor. Maar door de decentralisaties kunnen ook veel van deze plannen lokaal geregeld worden. De SP Uden wil bijvoorbeeld sociale wijkteams waarin voldoende en goede kennis aanwezig is (huisarts, GGD, wijkverpleegkundige, etc) en wil dat deze sociale wijkteams zelf gaan indiceren. Onze volledige plannen over de zorg kunnen hier gelezen worden: zorg

Na het bezoek aan Sint Jan was het tijd om in gesprek te gaan met de inwoners uit Uden (en omliggende gemeenten). In het centrum heeft Henk van Gerven met veel mensen gesproken. De inwoners uit Uden maken zich zorgen over de zorg en zitten met veel vragen. Henk heeft zoveel mogelijk vragen proberen te beantwoorden en neemt de geuite zorgen mee terug naar de Tweede Kamer.