Geslaagde ROOD avond

25 januari 2013

Geslaagde ROOD avond

ROOD 01Afgelopen woensdag heeft ROOD Uden een succesvolle bijeenkomst georganiseerd voor jongeren in Uden. Bij deze bijeenkomst in de Pul waren meer dan 10 jongeren aanwezig. De jongeren hebben samen afgesproken een vervolg te geven aan deze bijeenkomst en samen in actie te komen tegen plannen die slecht uitpakken voor jongeren. Woensdag 30 januari om 20:00 uur komt deze groep weer bij elkaar in het SP pand aan de Elisabethstraat 21 om hun eerste actie voor te bereiden.

Na uitleg door bestuurslid Marc Smits over ROOD kwam de discussie goed los en gaven de jongeren aan waar ze zien dat het mis gaat. De jongeren zien vooral problemen op hun scholen. Ze vinden dat er slecht onderwijs wordt gegeven op de middelbare beroepsopleidingen en begrijpen niet waarom ze verplicht competenties moeten leren waar ze verder niets aan hebben. Waarom moeten jongeren bijvoorbeeld verplicht kookcursussen volgen als ze op een opleiding zitten waarmee ze ondernemer willen worden? Ook zijn er opleidingen die door geldgebrek minder lessen geven dan eigenlijk nodig is, leerlingen krijgen hier wel de keus om tegen een vergoeding lessen bij te kopen. Ook is de vrijwillige eigen bijdrage minder vrijwillig dan wettelijk is vastgesteld, scholen blijven aanmaningen sturen als deze bijdrage niet wordt betaald.

huisjesmelkerDe jongeren ondervinden de krapte in betaalbare woningen ook aan den lijve. Uit noodzaak moeten ze veel te hoge huren betalen in de particuliere sector waardoor er geen middelen overblijven om aan hun toekomst te werken. Als SP vinden wij dat het goed zou zijn als jongeren de kans krijgen om te starten in een betaalbare woning zodat ze kunnen sparen voor grotere uitgaven die ze later in hun leven moeten doen. Daarom blijven we als SP ook pleiten voor een goede relatie met de woningstichting waarbij de gemeente gebruik moet maken van de korting die ze kunnen geven op bouwgrond. Met deze korting kan Area woningen bouwen die betaalbaar zijn. Wij storen ons hierin aan de opstelling van de coalitie in Uden die bij het standpunt blijft dat Area een gewone ontwikkelaar is, die bulkt van het geld, en daarom gewoon de hoofdprijs voor grond moet betalen. Ter vergelijk, in Veghel krijgt Area wel 50% korting op de bouwgrond.

ROOD 02Naast deze jongeren waren er ook een paar fractieleden van de SP aanwezig. Niets is zo inspirerend dan jongeren actief te zien worden om hun eigen toekomst beter te maken. Binnen de politiek wordt er namelijk veel over jongeren gesproken maar er wordt nauwelijks gevraagd aan deze jongeren wat ze zelf vinden. Gelukkig zijn er jongeren die niet afwachten tot ze iets gevraagd worden maar die zelf in actie komen.

Heb je vragen over ROOD dan kun je via onderstaande link reageren, ook ben je altijd van harte welkom om te komen kijken en te helpen bij activiteiten van ROOD. Wil je je direct aansluiten dan kun je hier lid worden: ROOD LID WORDEN. Iemand van ROOD neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

REAGEER