ROOD Uden maakt een vuist tegen de forse bezuinigingen op mensen met een arbeidsbeperking!

25 november 2010

Rood voert komende zaterdag actie, we delen flyers uit voor de campagne ‘Armoede Werkt Niet’. Met deze actie sluit de Udense ROOD-afdeling zich aan bij het landelijk verzet tegen de regeringsplannen om de WAJONG af te schaffen en tienduizenden banen in de WSW te schrappen.

Als de plannen van het nieuwe kabinet doorgaan, worden mensen met een Wajong uitkering per 1 januari 2012 ingedeeld in 2 groepen, ‘volledig en duurzaam arbeidsongeschikt’ of ‘gedeeltelijk arbeidsongeschikt’. Voor jongeren die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn blijft de Wajong bestaan. De uitkering van gedeeltelijk arbeidsongeschikte jonggehandicapten zal per 1 januari 2014 worden verlaagd naar 70% van het wettelijk minimum(jeugd)loon. Dat betekent dus dat deze jongeren in de armoede gestort worden. Wij als Rood, Jong in de SP, vinden dan ook dat je dit niet kunt maken en zullen zaterdag 27 november 2010 een flyer-actie houden in het centrum van Uden om aandacht te vragen voor deze rampzalige maatregelen.

Jordi van Lanen, ROOD-voorzitter in Uden: ‘’In de omgeving van Uden zijn veel werkplekken waar jong gehandicapten met begeleiding toch kunnen werken en bezig zijn. Je kunt deze mensen niet uitsluiten van de arbeidsmarkt. Deze mensen werken niet voor niets op een sociale werkplaats , zij zullen door hun handicap nooit aan werk komen of goed aangepast werk vinden, jammer genoeg. Als zij dan moeten aankloppen voor een uitkering zullen zij nog maar 70% van het huidige minimumloon ontvangen.”

De flyer-actie zal plaats vinden op zaterdag 27 november tussen 13:00 tot 15:00 in het centrum van Uden.

Naast deze flyer-actie is er zaterdag in het kader van de campagne 'Armoede Werkt Niet', ook een manifestatie van 11:00 tot 14:00 uur in de Branbanthallen. Om 10:00 uur vertrekt er vanuit Uden (Losplaats) een bus richting deze manifestatie.