Zit er een luchtje aan het riool?

2 december 2002

Zit er een luchtje aan het riool?

De aanwezigheid van een goed rioolstelsel is een van de verworvenheden van de vorige eeuw; je ziet het niet, je hoort het niet en als het goed is ruik je het ook niet. Hartstikke fijn dat het er is, want stel je voor dat we nog met poeptonnetjes en bezinkputjes in de tuin van ons natte afval moesten zien af te komen.

Niet alleen burgers raken dankzij het riool van hun "natte afval"af, ook de bedrijven lozen op het riool. Iedereen dus tevreden? Nee, natuurlijk niet. Immers voor de in hoofdzaak ondergrondse voorziening van rioleringsbuizen en bergbezinkbassins moet natuurlijk betaald worden door iedereen die van deze voorziening gebruik maakt. Dat wordt geregeld door het heffen van belasting: de eigenaar van een woning betaalt rioolaansluitrecht; huurders betalen deze belasting niet zelf, dat doet hun huurbaas die deze belasting uiteraard verrekent in de gevraagde huur. Bedrijven betalen daarnaast rioolafvoerrecht voor hun proceswater.

Wat is nu het probleem? Het probleem is dat er twee soorten gebruikers zijn van hetzelfde riool en dat het lastig is om uit te rekenen wie welke kosten veroorzaakt en wie daarvoor de rekening moet betalen. Slimme rekenmeesters van de gemeente hebben al enkele jaren geleden uitgerekend dat tussen de 15 en 20 % van de gemaakte kosten voor rekening van de bedrijven zou moeten komen en 80 à 85 % dus voor rekening van de burgers. In werkelijkheid betalen bedrijven nog geen 10% van de rioolkosten en draait de burger dus op voor een deel van de bedrijfskosten.

Een en andermaal heeft de SP-fractie in de gemeenteraad deze kwestie aan de orde gesteld. Toen we nog wethouders in het bestuur hadden is het ons eenmalig gelukt iets aan deze scheve verhouding te verbeteren ten gunste van de burgers. Intussen zitten we niet meer in het bestuur met wethouders. Het huidige college van CDA, Jong Uden en VVD laat nu wel de prijzen van het riool voor de burgers stijgen, maar weigert dat te doen voor de bedrijven.

Conclusie: de burger draait weer meer op voor rioolkosten die zijn toe te schrijven aan het bedrijfsleven! Hier zit dus duidelijk een luchtje aan!

Ton Emonds,
Fractievoorzitter SP in de Udense gemeenteraad.