SP tegen grootschalige ontwikkeling aan Pastoor Spieringsstraat

21 september 2002

SP tegen grootschalige ontwikkeling aan Pastoor Spieringsstraat

In de raadsvergadering van augustus was een lang debat over de toekomst van het winkelcentrum in Uden. Er lagen plannen van B&W die uitgingen van de komst van een V&D naar Uden. Maar V&D komt niet. Reden om nog eens goed na te denken over een miljoeneninvesering, betoogde de SP.

Er waren in het afgelopen jaar nogal wat varianten bedacht die allemaal uitgingen van de vestiging van een V&D. Alle varianten hadden gemeen dat ze flink ingrepen in de Pastoor Spieringsstraat én nogal duur waren, omdat daar dan ondergrondse parkeerplaatsen moeten komen. Nu V&D niet komt, vindt de SP dat een misinvestering, omdat er geen opbrengsten van V&D tegenover staan.

Aan de oostkant van het centrum (Nieuwe Markt) zijn er ook de nodige (parkeer)problemen. Daarom stelde de SP voor om juist daar een parkeergarage te bouwen. Parkeerplaatsen in een garage zijn minstens de helft goedkoper dan plaatsen onder de grond. Met een parkeergarage aan de Nieuwe markt kan de parkeerdruk in het weekend en met de maandagmarkt flink verminderen. Bovendien gaat het om een heel wat lagere investering. Een ander voordeel is dat de Pastoor Speiringsstraat niet 'op de kop' hoeft.

B&W én de andere partijen wilden er echter niets van weten en besloten om de bestaande plannen door te zetten. Of er met de bouw van een groot winkelcomplex ook daadwerkelijk nieuwe winkels komen is een grote gok. Te groot vindt de SP die zich gedwongen zag tegen de grootschalige ontwikkeling te stemmen.