WAO-platform opgericht

3 juni 2002

WAO-platform opgericht

Op 29 april organiseerde de SP afdeling Uden een WAO-debat in zaal De Vorstenburg. Gasten waren SP-kamerlid Jan de Wit en FNV-bestuurder Hens van der Beek. De avond was zeer informatief, de discussie levendig. Na afloop gaven tien mensen zich op om een WAO-platform te vormen.

SP-kamerlid Jan de Wit en FNV-bestuurder Hens van der Beek gingen af en toe flink met elkaar in debat. Van der Beek verdedigde het SER-plan, omdat volgens haar een wetswijziging nodig is om meer WAO-ers aan het werk te helpen en nieuwe instroom te beperken. Zij noemde het SER-plan 'een goed compromis'. Jan de Wit stelde dat voor het uitstromen naar werk en preventie van een grote instroom helemaal geen nieuwe WAO nodig is. "Dat kan óók met de bestaande wet, als die maar goed uitgevoerd wordt." De Wit noemde de SER-plannen en het kabinetsvoorstel asociaal, omdat gedeeltelijk arbeidsongeschikten geen recht meer hebben op WAO. Dat leverde een fel debatje op tussen De Wit en van der Beek. Beiden waren het er wél over eens dat het kabinetsvoorstel, met nog meer verslechteringen dan de SER-plannen, slecht was. Onder de aanwezigen waren verschillende FNV-leden, die hun teleurstelling uitspraken over het gebrek aan discussie binnen de FNV. "De leden zijn nooit geraadpleegd", vertelde een actieve FNV-er, die de SER-plannen afwees. Veel aanwezigen vonden dat er met de nieuwe plannen niet of nauwelijks naar de menselijke kant van de WAO gekeken werd. "Daarom pleit de SP juist voor een sociale WAO", hield Jan de Wit de aanwezigen voor en kreeg daarvoor bijval van het publiek. Na afloop konden de aanwezigen zich opgeven om deel te nemen aan een plaatselijk WAO-platform. Tien mensen deden dat. SP-raadslid Wim Somers zal de coördinatie van dit platform op zich nemen. Hij heeft al een eerste bijeenkomt uitgeschreven.