SP stelt vragen in de raad over toegankelijkheid CKVU en voortgang woningbouw

12 mei 2002

SP stelt vragen in de raad over toegankelijkheid CKVU en voortgang woningbouw

In het Brabants Dagblad van de laatste twee weken was te lezen hoe het nieuwe College denkt over verschillende onderwerpen. Eén daarvan was de toegankelijkheid van het CKVU voor mensen met een handicap. Andere onderwerpen betroffen de voortgang van de woningbouw op Uden-Zuid, bij de voormalige LTS en bij de rotonde Hobostraat. De SP-fractie heeft naar aanleiding van deze artikelen schriftelijk vragen gesteld.

Onder het motto 'Waar (g)een wil is, is (g)een weg' stelde de SP kritische vragen over de toegankelijkheid van het CKVU voor mensen met een handicap. Al jaren maakt de 'Werkgroep Atelier '90' op zaterdagochtend gebruik van het CKVU voor teken- en schilderactiviteiten. In deze groep zitten drie mensen met een handicap, die zonder de lift niet of nauwelijks naar het werklokaal boven kunnen. Sinds het vertrek van één van de concierges, mag de werkgroep geen gebruik meer maken van de lift in de centrale hal. Ze moeten via de zij-ingang naar binnen en met de trap onhoog. Al bijna twee jaar dringen ze bij directie en bestuur van het CKVU aan op een oplossing, maar ondanks bemiddeling van de gemeente en de bibliotheek, willen die niet toegeven. Ten einde raad schreef de werkgroep maar weer een brief aan het inmiddels nieuwe College. Wethouder Bakermans (Jong Uden) liet in het Brabants Dagblad weten weinig heil te zien in bemiddeling van de gemeente.

De SP vindt dat de gemeente nu alles uit de kast moet halen om het CKVU tot andere gedachten te brengen. Want binnen de werkgroep zijn vrijwilligers die zelf gedurende de wekelijske activiteit 'concierge' willen zijn, om de centrale hal te bewaken. Ten slotte is het gebouw van het CKVU en de bibliotheek een gemeenschapsgebouw met veel subsidie en die horen op zijn minst goed bruikbaar te zijn voor mensen met een handicap.

Rustig aan met de woningbouw?
Vóór de gemeenteraadsverkiezingen had vooral de VVD veel kritiek op het bouwtempo in Uden. Ook Jong Uden liet zich niet onbetuigd. Nu beide partijen zelf aan de slag zijn, is het opvallend dat hun nieuwe College rustig aan lijkt te doen met de woningbouw. Zo wil men eerst een bezwaarschrift op Uden-Zuid afwachten, terwijl daar geen enkele reden voor is. Het bezwaarschrift heeft namenlijk geen opschortende werking en staat de inhaalslag sociale woningbouw niet in de weg. Bij de rotonde Hobostraat wil het College niet meewerken aan een handhavingsverzoek om een wettelijke overtreding van het LPG-station daar aan te pakken. De aanwezigheid van een LPG-vulpunt is strijdig met toekomstige én huidige bewoning. Het realiseren van appartementen komt daarmee in gevaar.
Tot slot is door de brand in de voormalige LTS, de sloop veel eerder begonnen dan voorzien was. Reden genoeg om snel met de herontwikkeling te beginnen, vindt de SP. Maar daar moet sociale woningbouw inpassen, zoals in het vorige College afgesproken is. Daarover hoort de gemeenteraad niets meer van het College.

De SP heeft hierover vragen gesteld en wil bovendien van het College weten hoe de gemeenteraad rechtstreeks en op tijd informatie over dit soort zaken moet krijgen. Want uit de krant lezen is niet de manier...