Spencer Zeegers: Leefbaar Uden is oude wijn in nieuwe zakken

30 maart 2002

Spencer Zeegers: Leefbaar Uden is oude wijn in nieuwe zakken

Tot aan de raadsverkiezingen op 6 maart legt het Brabants Dagblad een serie vaste vragen voor aan de nieuwe lijsttrekkers in de gemeenten Uden, Veghel en Boekel. Deze aflevering: Spencer Zeegers, lijsttrekker van de SP Uden. Beroep: wethouder. In raad sinds: 1982.

Waarom bent u geschikt als lijsttrekker?
"Waarschijnlijk omdat ik al twintig jaar politieke ervaring heb. En de SP heeft mij naar voren geschoven vanwege mijn jarenlange inzet voor de partij."

Wat voegt uw partij toe aan de politiek in uw gemeente?
"Heel veel. De SP is naar mijn mening de enige partij die fundamenteel maatschappijkritisch is. Wij kijken niet alleen hoe we een probleem kunnen oplossen, maar ook altijd hoe het ontstaan is. Alleen dan kun je het bij de wortel aanpakken."

Wat moet er de komende vier jaar zeker gebeuren?
"Drie dingen: meer woningbouw, en dan vooral sociale huur- en goedkope koopwoningen, tot ongeveer drie ton. Daarnaast moet het overleg met wijken doorgezet worden, er moet nog meer met mensen in de wijken gesproken worden. We willen ze betrekken bij het ontwikkelen van de toekomst van hun wijk. En tenslotte moet het jeugdbeleid dat we op de rails hebben gezet verder uitgewerkt worden. We moeten niet de jeugd over één kam scheren, maar met de diverse groepen praten en oplossingen voor hun problemen zoeken."

Stel, de gemeente krijgt van de rijksoverheid eenmalig 100.000 euro. Waar zou u dat aan besteden?
"Ik kan je niet vertellen waar het concreet naar toe gaat. In ieder geval naar de wijken, maar ik zou met vertegenwoordigers van wijkbeheer willen praten over wat zij van dat geld willen doen."

Wat beschouwt u als uw politieke hoogte- en dieptepunt in de afgelopen periode?
"Een aboluut dieptepunt, een reeks van dieptepunten eigenlijk, is de manier waarop de VVD de afgelopen vier jaren oppositie heeft gevoerd. Veel schreeuwen, maar niet met alternatieven komen, absoluut niet constructief. Een hoogtepunt vond ik de versterking van de buitendienst. Daar zijn mensen bijgekomen, en doordat ze wijkgericht zijn gaan werken is het enthousiasme onder de medewerkers enorm toegenomen. Ook vanuit de wijken horen we heel positieve berichten."

Welke partijen moeten na 6 maart het nieuwe college van burgemeester en wethouders gaan vormen?
"Het huidige college van SP, CDA en PvdA. Eventueel aangevuld met D66 of Jong Uden. De VVD heeft heel hard geroepen dat ze niet met ons in een college willen zitten, en dat genoegen is geheel wederzijds. En Leefbaar Uden ligt ook minder voor de hand. Bij die partij is het toch vooral oude wijn in nieuwe zakken."

Bron: Brabants Dagblad