Hoe verder na verlies?

8 maart 2002

Hoe verder na verlies?

SP van 6 naar 4

Woensdagavond 6 maart moest de SP voor her eerst een nederlaag incasseren. Van zes naar vier zetels. Hoe kan dit, vroegen de op de uitslagenavond aanwezige SP-ers zich af? Is de SP afgerekend voor deelname aan het college van B & W of ligt het ergens anders aan? En hoe moet het nu verder?

"De campagne was goed en er is erg hard gewerkt. De SP heeft zich ook goed gepresenteerd.", oordeelde fractievoorzitter Ton Emonds. Afdelingsvoorzitter José Louwers vult aan: "Ook in de debatten kwam de SP goed naar voren, maar het leek er ook wel op dat alleen de SP zich moest verantwoorden voor het collegebeleid." Als het daar niet aan ligt, waaraan dan wel? Roos Aerts, coordinator van de vele activiteiten: "In de campagne zijn vele mensen erg actief geweest. Maar daarvoor hebben we veel laten liggen. Natuurlijk waren er de nodige acties, zoals rond Kocken, maar het was toch minder dan in de jaren voor deze periode." Lijsttrekker Spencer Zeegers: "De SP heeft veel, heel veel sympathie, maar die is in veel gevallen uiteindelijk niet omgezet in een stem. De frisse campagne van Jong Uden en de 'leefbaarheidshype' hebben ons ook parten gespeeld." Vriend en vijand zijn het er verder over eens dat het bij de SP niet aan inzet ontbroken heeft.

Tot zover enkele reacties, die een eerste verklaring zijn van de cijfers. Overigens bleek dat de SP zich in veel Udense wijken goed gehandhaafd heeft. In Melle en de Bitswijk waren we nog steeds nummer één.

Hoe verder?

Deze week starten de onderhandelingsgesprekken voor een nieuw college. De vraag is hoe de SP zich daarbij moet opstellen. Terug naar de oppositie en laten zien dat we dat in ieder geval veel beter kunnen dan de VVD en Leefbaar Uden? Of toch meedoen in een nieuw college om de sociale zekerheid overeind te houden en de leefbaarheid in de wijken verder uit te bouwen? Met minder zetels hebben we natuurlijk ook minder in te brengen. Van de andere kant hebben de SP-wethouders zich wel degelijk bewezen de laatste jaren en rekenen veel SP-stemmers er waarschijnlijk juist op dat we doorgaan. Uiteindelijk heeft trouwens het CDA de sleutel in handen. Willen zij door met de SP of kiezen ze bijvoorbeeld voor een coalitie met de VVD, waarin juist die sociale zekerheid en de wijkaanpak gevaar lopen? En wat kan er terecht komen van het SP-programma?

Eén ander ding is in alle gevallen zeker. De kracht van de SP zat en zit in de combinatie van fractie en actie. En vooral de 'actiepoot' zal de komende jaren versterking nodig hebben.

Bestuur en leden aan het woord

Op maandag 11 maart vergadert het bestuur met de fractie over de bovenstaande vragen. Ook komt er binnenkort een ledenvergadering om de koers te bepalen. Datum en tijd worden nog bekend gemaakt.