Bouw Velmolen II van start

1 maart 2002

Bouw Velmolen II van start

Er gloort hoop voor mensen met een smalle beurs in Uden die al jaren op de wachtlijst staan voor een goedkope huurwoning. Dat komt omdat advocaat Kocken zijn schorsingsverzoek bij de Raad van State heeft ingetrokken. Daarmee kan het bouwplan van Velmolen II, met onder meer de bouw van een kleine honderd sociale huurwoningen, van start.

Omdat de Udense advocaat mr. A. Kocken bij zijn nieuw te bouwen kantoor op Uden-Zuid geen appartementen mocht bouwen, had hij bij de Raad van State een schorsingsverzoek ingediend voor plan Velmolen II. Daardoor stagneerde de bouw van een kleine honderd sociale huurwoningen. Nu hij dat schorsingsverzoek aan de kant heeft geschoven, kan direct met het bouwrijp maken van de nieuwe 'woonwijk' begonnen worden. De aannemer heeft al een jaar moeten wachten op dit moment. Want in principe stond hij toen al in de startblokken om aan het bouwplan te beginnen.

Wethouder S. Zeegers is blij dat er nu geen enkel juridisch beletsel meer is om met de bouw te beginnen. "De komende weken staat er veel te gebeuren in het gebied waar naast sociale woningbouw straks ook tientallen woningen in de vrije sector worden gebouwd. Eerst moet het terrein bouwrijp worden gemaakt." Een tijdje terug ondernam de SP actie om advocaat Kocken te bewegen zijn schorsingsverzoek op te geven. "Ik vind het prima dat Kocken probeert via een procedure zijn gelijk te halen. Maar hij mag daarmee niet de woningbouw in Uden frustreren", oordeelde SP-fractievoorzitter T. Emonds toen.

Volgens de wethouder ruimtelijke ordening, E. de Groot, wil Kocken een kantoor en appartementen bouwen in Uden-Zuid nabij de rotonde op de Lippstadtsingel. "Hij heeft daar een 'principe-reservering'. Maar wij willen straks die rotonde reconstrueren en op de vier hoeken markante gebouwen laten realiseren. We gaan nu weer aan tafel met Kocken om over zijn plannen verder te praten." Het is nu nog onduidelijk of Kocken in zijn eigen bouwplan met kantoor ook nog appartementen kan realiseren. Dat was oorspronkelijk wel de bedoeling. Geluidsonderzoek zou volgens ingewijden hebben aangetoond dat de nabijheid van de Lippstadtsingel geen beletsel vormt voor de bouw van appartementen op die locatie. Belangrijker vinden De Groot en Zeegers nu dat Velmolen II in ieder geval weer is vlot getrokken. "De bouw kan nu van start. En met Kocken praten we verder over zijn plannen. Daar staan al een paar afspraken voor in de agenda", stelt de Groot.

Bron: Brabants Dagblad