h

:: Besturen en Geld

 

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018-2022

 PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: Besturen en Geld

Waarom werd de SP in 2014 buitengesloten van collegedeelname?  Gaan de mensen in Uden erop vooruit als we fuseren met Landerd? Is iedereen tevreden over de gemeentelijke dienstverlening? Waarom doet de gemeente niet meer zélf, in plaats van het doorlopend inhuren van bureaus en externe medewerkers? Kun je, ook zonder internet, gemakkelijk gebruik maken van de gemeentelijke diensten?

Dit wil de SP:

  • We willen graag besturen in Uden en dus deelnemen aan een nieuw college. Dat willen we op basis van kracht en met herkenbare SP-speerpunten in een coalitieakkoord. We schuiven niet aan om alles bij hetzelfde te laten…
  • Daarnaast spelen we geen spelletjes, we onderhandelen aan één tafel en gaan niet tijdens besprekingen achter de rug van anderen om praten, zoals ons overkomen is.
  • Er is de laatste twee jaar veel gedoe geweest rond een eventuele herindeling met Landerd (Maashorstgemeente). We hebben gezien dat de Landerdse raad af en toe rare bokkensprongen maakt. Als Landerd duidelijk en onomwonden vraagt om samengaan met Uden willen we dat graag overwegen, maar we stellen wel als voorwaarde dat de mensen in Uden (en natuurlijk ook in Landerd) erop vooruitgaan. En de bevolking moet het laatste woord hebben, liefst met een referendum of desnoods met een onafhankelijke grootschalige enquête.
  • Internet heeft de gemeentelijke dienstverlening voor veel mensen gemakkelijker gemaakt. Toch willen we dat ‘ouderwets’ bellen en binnenlopen tot de standaard blijft horen. Niet iedereen kan overweg met internet.
  • De telefonische bereikbaarheid moet snel en goed zijn (en dat is nu niet altijd zo…). Mensen die schrijven naar de gemeente horen heel snel een reactie te krijgen (en ook dat is nu niet altijd zo…). Daarnaast willen we weer een volledige gemeentelijke informatiepagina in de weekbladen, inclusief informatie over de gemeenteraad (bijvoorbeeld het publiceren van schriftelijke vragen). Uitgangspunt bij de dienstverlening moet zijn dat de inwoners van Uden geen ‘klanten’ zijn, maar burgers die hun gemeente nodig hebben. De gemeente is tenslotte ook geen winkel.
  • In Uden werken de nodige bureaus en interimmedewerkers. Dat is behalve duur, ook onwenselijk omdat daarmee continuïteit verloren gaat. Daarnaast besteedt Uden veel uit, bijvoorbeeld op het gebeid van arbeidsre-integratie. De SP wil dat de gemeente weer meer zélf gaat doen met medewerkers in loondienst. We willen inhuur beperken tot maximaal 10% van de totale personeelskosten.
  • Sinds 2015 geeft de gemeente heel veel geld uit aan WMO en Jeugdzorg via soms mistige intergemeentelijke samenwerking. De raad hoort veel meer zicht én grip te hebben op de resultaten van al dat gemeenschapsgeld en moet snel kunnen bijsturen.
  • We omarmen het idee dat (groepen) burgers voorstellen kunnen indienen voor de begroting. Wel willen we dat álle voorstellen naar de raad komen en er niets blijft hangen bij een voorselectie. Waar verenigingen of vrijwilligers in een accommodatie in staat zijn tot zelfbeheer, juichen we dat toe. Het daarmee bespaarde geld kan dan voor die verenigingen of accommodaties gebruikt worden en vloeit niet terug naar de gemeentekas.

>> kandidaat raadsleden

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen :: zorg :: armoede & schuldenbestrijding :: werk & economie :: verkeer & vervoer :: welzijn, cultuur & verenigingsleven :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2018-2022

U bent hier