:: Welzijn, Cultuur en Verenigingsleven

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018-2022

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: Welzijn, Cultuur en Verenigingsleven

Waarom zijn wijken in Uden niet direct met de gemeente in overleg in plaats van via grootschalige gebiedsplatforms? Hoe komt het dat sommige sportverenigingen hemel en aarde moeten bewegen om voldoende steun te krijgen van de gemeente? Waarom krijg de ene cultuurvoorziening (Markant) een enorme subsidie gedurende vele jaren, terwijl er geknepen wordt op de andere (Museum voor Religieuze Kunst)?

Dit wil de SP:

• De buurt is de schaal van de toekomst. Zowel zorg als welzijn dienen buurtgericht georganiseerd te worden. Daarom is het belangrijk dat de (gemeentelijke) wijkaccommodaties laagdrempelig zijn en blijven. Wat de SP betreft komt er een nultarief voor buurtgebonden activiteiten en verenigingen (zoals kinderclubs) in wijkgebouwen en betalen overige verenigingen een lage huur. Overleg met de gemeente gaat weer terug naar wijkniveau in plaats van met gebiedsplatforms die een veel te groot gebied vertegenwoordigen en niet namens de bewoners kunnen (of mogen) spreken.
  • Jongerencentrum Multicenter en cultuurpodium de Pul (Compass) verdienen alle steun vanwege het goede werk, dat zij voor jongeren in onze gemeente doen.
  • Het MRK is uniek en verdient volop gemeentelijke steun. Dat geldt zeker voor het plan het MRK voor meer dingen te gebruiken dan alleen het bekijken van de collectie of exposities.
  • Naat Piek en Theaterspoor laten zien dat je kleinschalig en betaalbaar volop van cultuur kunt genieten. Dat verdient blijvende steun.
  • Zodra de miljoenen kostende subsidieregeling voor Markant juridisch is beëindigd komt er een herverdeling van de cultuurgelden.
  • Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in buitensportaccommodaties (kunstgras etc.). Nu is het tijd ook de binnensport weer vooruit te helpen. Onder andere V&K en Zeester/Meerval verdienen oplossingen voor hun problemen.
  • Overigens willen we dat kunstgrasvelden zo aangelegd en onderhouden worden dat ze geen risico vormen voor de gezondheid van sporters en het milieu.
  • De gemeente investeert in gehandicaptensport en in de toegankelijkheid en bruikbaarheid van geschikte accommodaties voor mensen met een beperking.
  • Kunst & Co heeft laten zien dat cultuureducatie helemaal niet grootschalig georganiseerd hoeft te worden, zoals bij MIK het geval was. De subsidie voor cultuureducatie is vergeleken met MIK echter fors lager en daardoor zijn docenten ZZP-er. Deze subsidie moet weer zodanig omhoog dat docenten die dat willen in loondienst kunnen komen.

>> natuur, recreatie, buitengebied en duurzaamheid

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen :: zorg :: armoede & schuldenbestrijding :: werk & economie :: verkeer & vervoer :: welzijn, cultuur & verenigingsleven :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2018-2022