:: Natuur, Recreatie, Buitengebied en Duurzaamheid

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018-2022

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: Natuur, Recreatie, Buitengebied en Duurzaamheid

Hoe kan Uden haar steentje bijdragen aan een gezonde toekomst? Waarom zouden we niet allemaal mee kunnen profiteren van duurzame energie? Hoe zorgen we ervoor dat we de lucht schoon houden binnen de kernen én in het buitengebied? En als we duurzaamheid en gezondheid in onze voedselketen zo belangrijk vinden, waarom staan we dan nog megastallen toe?

Dit wil de SP:

• Verdere ontwikkeling van het prachtige natuurgebied de Maashorst, waarbij bescherming en ontwikkeling van de natuur hand in hand gaan met stimuleren en ondersteunen van natuurrecreatie. Intensieve landbouw past niet in en rond de Maashorst; we zetten ons dan ook maximaal in om deze bedrijven uit dit gebied te halen. Ook willen we gegarandeerde bescherming van het unieke wijstverschijnsel. Boringen voor bijvoorbeeld warmtewinning mogen dat niet aantasten.
  • Stankoverlast heeft negatieve invloed op de gezondheid en welzijn van omwonenden, de SP wil daarom de geurnomen verscherpen.
  • Megastallen passen niet in onze visie voor een duurzame toekomst, stallen boven de 1,5 ha zullen wij dan ook niet toestaan.
  • De SP stopt met het financieren van dure praatclubjes, we draaien daarom de geldkraan voor AgriFood Capital dicht. Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden in het verduurzamen van accommodaties of scholen.
  • Het kan niet zo zijn dat landbouwbedrijven niet voldoen aan hun vergunningen, de SP wil daarom een structurele en strenge controle en handhaving op de verleende vergunningen.
  • Gemeente Uden legt in haar beleid vast dat bij de komst van nieuwe, of bij uitbreiding van bestaande bedrijven gezondheid voorop staat. We willen niet nog een keer een tragedie zoals met de Q-koorts meemaken.
  • Bij de bouw van zonneparken, windmolens, of andere bronnen van duurzame energie zullen wij eisen dat omwonenden maximaal mee zullen profiteren. We gaan voor een eerlijke verdeling van lusten en lasten. Daar hoort ook bij dat we de mogelijkheden voor buurtbatterijen serieus nemen. Opgewekte stroom in de eigen buurt houden voor bijvoorbeeld de energievraag van woningen of het opladen van elektrische auto’s van bewoners heeft meer toekomst dan terugleveren aan het net.
  • Op alle daken van panden in het beheer van Gemeente Uden en op daken van scholen komen zonnepanelen te liggen.
  • Op den duur zullen wij van het gas af moeten, daarom wil de SP dat nieuwbouwwoningen gasloos worden gebouwd. Voor bestaande woningen willen we dat de haalbaarheid van het gasloos maken onderzocht worden. Belangrijk daarbij is dat de woonlasten niet stijgen.

>> onderwijs

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen :: zorg :: armoede & schuldenbestrijding :: werk & economie :: verkeer & vervoer :: welzijn, cultuur & verenigingsleven :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2018-2022